|
|
|
News |
|
|
TWL aktuell XLVI 2006-08-06 14:12 - Posted by Tubbe
"Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... Wiiiiiithh.... A HERRING!" Hurra! TWL aktuell är äntligen här...
Nr XLVI 2006 vecka 31
Denna veckan chockerar vi er med följande inledning av Club Zebra...
Så kommer då äntligen dom där otroligt visa orden från ledarbänken!
Ni har väl alla noterat att det börjat hända saker ute i högerfältet? Japp, nu börjar semestern gå mot sitt slut. Grillkolen börjar ta slut, ölen har blivit avslagna, och fläskfilén börjar tryta i affärerna. Usch fy van va hemskt det lät Hur som helst, då QW inte släpps förän 2007 så måste vi ju sysselsätta oss med nått i höst och vad är då bättre än skitspelet bf2? Vet ju inte exakt när UN drar igång men skulle tro att det blir nu i slutet av augusti. Vi måste börja spela ihop oss lite, ELLER HUR???
Kommer även att plocka in typ 2 nya gubbar i gänget. Jag har några idéer som jag kommer att infa om så fort det blir lite mer aktuellt. Vi behöver verkligen några till för att fylla ut leden. Tror vi skulle få det rätt så jobbigt en säsong med det folket vi har i dagsläget. Men som sagt, jag infar mer när jag vet mer.
Så damma av era AK:s, putsa till er granater, rengör banden på tanken och fila till roterbladen, för nu jäklar drar vi ut i krig igen.
En titt på framtiden?
av Tubbe
Med tanke på Quakecon i veckan så tänkte jag att det vore lämpligt att återuppta ämnet Quake Wars då det kanske har läckt ut mer information. Till att börja med så måste jag bara tipsa om PlanetQuake4.net's film där Kevin Cloud från id Software och Paul 'Locki' Wedgewood från Splash Damage visar upp spelet. Bl.a. får vi veta att första och tredje persons rörelser är fullkomligt synkroniserade, dvs alla rörelser man ser sig göra i första person är synliga för alla andra som ju trots allt ser dig i tredje person. Detta är väl ingen nyhet precis men det ser så fräckt ut i filmen så jag kände att det var värt att nämna.
En annan sak man lade märke till var att Main, dvs en otagbar bas där den ena sidan börjar, var innesluten av stängsel där den enda utgången var lite ramper och en eller flera automatiska grindar som endast öppnade sig för friendly. Hurvida grindarna öppnar sig för busiga fiender som har antagit den andra sidans skepnad återstår naturligtvis att se. Poängen är att det är betydligt klurigare med s.k. base rape vilket jag anser vara positivt.
Vi får även ta del av en ingenjörs äventyr när denne placerar ut stationära vapen. Jag skrev ju lite om detta i ett tidigare nummer av denna blaskan och tydligen har ingenjören inte bara Anti-Personnel Turrets till sitt förfogande utan även Anti-Vehicle och till och med Anti-Missile Turrets. I filmen ser vi då att ingenjören väljer sin kikare och vips så zoomar kameran ut och man får se sig själv i tredje person tillsammans med en wire-frame representation av det objekt man ska kalla in. I detta läget väljer man vilken typ av turret man vill ha, dess position och även i vilken vinkel man vill att den ska vara riktad. Mycket smidigt och genomtänkt.
Under tiden berättar Kevin Cloud om motorns fantastiska kraft. Vi får bl.a. veta att det behövs ingen fog of war eftersom motorn kan rita hela vägen till horisonten utan att det känns som man spelar i en burk sirap indränkt i tapetklister. Hur detta går till i detalj är av naturliga skäl väldigt hemligt. Vidare får vi veta att det finns ett system som placerar ut lite tjafs, Locki kallar detta för stuff i filmen, runt omkring på kartan, t.ex. lite buskar, burkar och pinnar. Detta system kallas så klart för The Stuff System vilket inte bara är klockrent utan även väldigt underlättande för alla eldsjälar som planerar att skapa kartor för spelet. På samma sätt underlättar det s.k. Geometric Texture Distribution systemet för kartskaparen som i princip innebär att man slipper måla landskapet utan detta görs automatiskt baserat bl.a. polygonernas vinkel och höjd.
De som har varit i kontakt med Orker i Warhammer 40k världen vet att alla fordon går en aning snabbare om de är röda. På samma sätt springer man en aning snabbare i Counter-strike om man har kniven framme. I Quake Wars har de faktiskt implementerat i princip samma sak, dvs om man har ett enhandsvapen uppe, t.ex. kniv, pistol eller granat så springer man en aning snabbare då man ju faktiskt kan flaxa med båda armarna. Det låter kanske konstigt men det ser bra ut i filmen i alla fall. Det bör också noteras att de har tagit bort stamina helt och hållet vilket innebär att man kan springa hela tiden utan att tappa i fart.
Vidare berättar de om fysik motorn i spelet som är uppbyggd kring multiplayer vilket har inneburit ett antal fördelar. Bl.a. får vi veta att samtliga fordon inte bara har en total hälsa á la BF2 utan i princip samtliga komponenter har en individuell hälsa. T.ex. kan man inte bara punktera ett däck utan man kan t.o.m. skjuta av hela hjulet vilket innebär att man äntligen får nytta av sex hjul på APC'n. I filmen visas det också att man faktiskt kan köra omkring trots att några hjul har ramlat av. Dock kan man få stopp på ett fientligt fordon relativt snabbt om man bara har lite skicklighet och/eller tur med träffarna. Hurvida man exempelvis kan slå ut tornets rörlighet på en stridsvagn är ännu så länge oklart men det skulle inte förvåna mig.
I slutet av filmen förtydligar Locki att det är totalt tre klasser som har tillgång till deployables. Förrutom ingenjören som har tillgång till de tre olika turrets jag nämnde här ovan så har Covert-Ops en UAV liknande radar och Field-Ops ståtar med Artillery, Rocket Artillery och Strategic Strike Missile även kallad Hammer. Förrutom dessa tre ganska mäktiga vapen så ligger Field-Ops även inne med en Air-Strike som denna kan kalla in genom att kasta en speciell rökgranat på målet. I stort finns det alltså massor med godsaker att leka med för dessa tre klasser.
Till sist kan jag rekommendera er att titta på lite gameplay filer som finns att tank ner från Gamespy och i lite sämre kvalitet från IGN. Samtliga fyra filmer är naturligtvis hämtade från årets Quakecon som ju utspelade sig i veckan.
Mathörnan
av Bubbles
Saras göttiga jobblunchtips
Ingredienser:
Snabbmakaroner
Pesto rosso (går även bra med vanlig pesto)
Vatten
Salt
Ta typ en dl snabbmakisar i en djup tallrik och fyll upp med upphettat vatten. Glöm inte att salta. Släng in den i micron på 5 min. Ta ut och häll bort överflödigt vatten. Ta en matsked pesto och rör runt. För att lyxa till det kan du plocka maskrosblad, sallad eller persilja i trädgården och blanda i. För lite balsamlyx kan du ha i mozzarella eller avocado. Rör runt och ät.
Well, that's it. Tjena!
TWL aktuell redaktionen består denna veckan av Tubbe, Club Zebra och Bubbles |
|
|
|
|
|
|
Comments |
|
|
Franze* Captain Idler | Underbar, härlig, oemotståndlig! Man kanske får testa lunchtipset till kvällspilsnern |
Lan* Han med hatten | Ah, wunderbaum alltså! Superbt, lite ledarord, lite Tubbe om quake och som pricken över i-et kommer bubblans mattips! |
modaset Gåbben | |
Dogie Mr Pommes | |
modaset Gåbben | ladda upp filmerna här tubbe!! |
Club Zebra* Du är en Zebra | Lysande! QW ser så läckert ut alltså. Tack Bubbles för mattipset. Ska jag helt klart testa. |
Trollankan Kvack! | Men zebran, semestern börjar inte alls gå mot sitt slut! Den börjar i samma ögonblick klockan (inte) ringer i morgon!!!
|
Johan Guest | QW ser verkligen ut som en goding i baren! Det bara att hoppas att när den närmarar sig att den inte har skägg? |
Henke* Maker of glögg | |
Dippen Member | hurraaa...! äntligen mattips igen! |
InsanityClaus* Forumtomte | |
Cavehobbit* El Hobbito | Snygg ny logga! |
Flamingo* Han med fjädern | |
|
|
|
|
|
|
|
|
Calendar |
|
|
December 2024 |
W | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | Su |
48 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
49 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
50 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
51 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
52 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
01 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|
|
|
|
|
|