|
|
|
News |
|
|
TWL aktuell X³IX 2006-06-18 13:08 - Posted by Tubbe
Idag, för ca 65 år sedan hördes Sir Winston Churchill's tal, Their finest hour, eka i radion över Europa. Detta var det sista av tre berömda tal när de allierade invaderade fastlandet. Med det i åtanke kan man inte annat än drömma sig tillbaka till BF1942 tiden med Tiger tanks, B-17 bombare och andra härliga mojänger. Men skit i det, TWL aktuell är här igen...
Nr X³IX 2006 vecka 24
Åter igen saknar vi några visdomsord från ledarbänken men det får minsann gå ändå. Dock kan jag berätta att både svensexan, bröllopet och smekmånaden var förträffliga om nu någon undrar. Jag ska försöka få tummen ur och lägga upp lite bilder från Paris i veckan.
En titt på framtiden?
av Tubbe
Idag tänkte jag ta titta närmare på s.k. deployables som de olika klasserna har möjlighet att kalla in. Av det man kan se i de få filmer där dessa godsaker visas så kan man dra slutsatsen att dessa placeras på ett sätt som påminner om placeringen av byggnader i ett RTS spel, exempelvis Dawn of War. Vad som inte framgår är hur många man kan placera ut och hur lång tid det tar för dem att dimpa ner men det är sannolikt föremål för förändring ändå så det spelar mindre roll för närvarande.
Vi börjar med att spana in GDF's leksaker som jag misstänker dimper ner från en högt flygande farkost i en fallskärm till skillnad från Strogg's prylar som förefaller att störta från rymden i en meteoritliknande rörelse.
Här se vi först och främst GDF's Anti-Personnel Turret som kallas in av Engineer klassen. Denna apparat söker automatiskt upp fientligt infanteri och beskjuter dem med sin 20mm Gattling Cannon. Dock är det sannolikt att den automatiska avsökningen inte är av högsta kvalitet då det är möjligt att bemanna den manuellt och därmed förhoppningsvis öka effektiviteten.
Vidare ser vi Rocket Artillery som kallas in och avfyras av Field-Ops klassen. Då denna pjäs består av 18 x 300mm raketer så kan man ana att effekten av dess avfyrning påminner om BF1942's Katyusha eller motsvarande. Naturligtvis är det svårt att sia om dess effektvitet men jag tror att man bör hålla sig inomhus när denna pjäs börjar smattra.
Till sist har vi den lite annorlunda Hammer Missile som även denna avfyras av Field-Ops klassen. Denna pjäs kallas inte in som de andra två pjäser utan detta är vad jag förstår en mobil avfyrningsramp (bössa på en lastbil). Som man kan se på trailern till spelet så måste man tydligen använda sig av Duck and Cover metodiken á la Redux när missilen detonerar en bit uppe i luften eftersom det är en kärnladdning av en Redeamers motstycke från Unreal Tournament.
Vi kastar oss raskt vidare och ser vad Strogg har att bjuda på bland sina deployables.
Vi börjar med Anti-Personnel Turret som kallas in av Constructor klassen. Den enda egentliga skillnaden mot GDF's motsvarighet är väl att det är en 8 pipig Plasma cannon istället för en 20mm Gattling cannon plus att den naturligtvis ser väldigt annorlunda ut. I övrigt är det i princip samma sak vilket innebär att även denna bössa kan få hjälp med manuellt sikte.
Härnäst ser vi Psi-Radar som kallas in av Infiltrator klassen. Denna apparat fungerar så vitt jag förstår precis som BF2's UAV, dvs den söker av närliggande område och rapporterar all fientlig aktivitet till samtliga Stroggspelare. Min gissning är också att den till skillnad från övriga deployables svävar en bit uppe i luften men detta fenomen är ännu så länge obekräftat.
Avslutningsvis har Strogg naturligtvis den klassiska Big Fucking Gun Deployable, här kallad Strategic Strike Gun som kallas in av Oppressor klassen. De som har spelat id's tidigare spel vet precis vilken ofantliga skada denna gigantiska eldboll utdelar när den väl träffar. Hurvida dess effektivitet motsvarar GDF's Hammer Missile låter jag vara osagt då jag tyvär inte har en susning. Dock har jag hört rykten om att GDF's leksak ska vara mer effektiv mot infanteri till skillnad från Strogg's Strike Gun som då gissningsvis utdelar skada i ett mer begränsat område men då med betydligt mer kraft.
I övrigt är som sagt ryktet att en demo av spelet ska släppas i samband med QuakeCon som för närvarande inte har något officiellt datum men siktet verkar vara inställt på september, kanske ännu tidigare...
Babbel
av Tubbe
Naturligtvis är det svårt att blunda för EA's kommande BF2142 som avancerar BF2 in i framtiden med allt vad det innebär. Det är dock med en liten tår i ögat jag befarar att detta spelet kommer att misslyckas ännu mer än föregångaren vilket för mig är väldigt trist då Battlefield serien har skänkt mig och många med mig många timmar av nöje. Vad får mig då att tro detta? Jo, efter att ha läst den ena intervjun efter den andra preview'en av och/eller med EA så slår det mig att de har minsann tänt ljuset men där är fortfarande ingen hemma. Med det menar jag att de fullkomligt ignorerar oss som vill spela inte bara för skojs skull utan även för tävlandets skull. Jag må ha dåligt minne men man blir ju fullkomligt bombarderad av deja vues när man läser inte minst kålroten Markus Nilssons löften och andra eventueliteter som vi alla vet inte kommer att uppfyllas eftersom de med all säkerhet redan har börjat på uppföljaren. Dock flaggar jag för BF2142's popularitet när det gäller public-lirande men det är trots allt av föga intresse. Hur som helst så är det klart som korvspad att Battlefield serien har fullkomligt spårat ur till någon form av Days of our Sims lives med J.R. och Sue Ellen i främsta ledet.
The Swede från TGBF Radio undrade här om dagen om det skulle komma en fix som tog bort alla "Enemy Spotted" röster i spelet när han castade en match till vilket hans co-caster Eagle svarade positivt med följande enkla ord, "Quake Wars!". Det är som sagt inte bara BFCentral som sakta men säkert omdirigerar sin energi mot en mer givande miljö utan även TGBF Radio har en del kritik mot vår kompisar på EA vilket föranlett att de har börjat casta Call of Duty 2 matcher. Mer och mer tyngd kommer alltså att flyttas ifrån Battlefield serien och man kan ju bara hoppas att destinationen motsvarar förväntningarna. En sak är dock klar som en nyputsad höna i glasyr med ett körsbär i häcken, det kan i alla fall inte bli sämre.
I övrigt får man leta med ljus och lykta efter någon skandal i BF communityt men det är ju kanske inte så konstigt då det ju faktiskt är sommar. Detta till trots så snubblade jag över några filmsnuttar på min hårddisk som jag raskt klippte ihop till en liten trevlig film. Det var när Attractive mötte Baconmen på den gamla goda tiden (patch 1.02) i SAAW's sommarcup som jag tydligen har lagt rabarber på lite material när bl.a. osci, swift och MadneSS i Attractive lägger vantarna på Baconmens main på Zatar Wetlands. Denna bedrift är ännu så länge den klart snyggaste kapningen av en main jag har sett i BF2 vilket nog är anledningen till att filmsnuttarna låg kvar och skräpade i någon hörna på hårddisken. Filmen, som jag har döpt till det passande namnet Perfect Play, ligger i vårt filarkiv men jag bjuder på en direktlänk här då det faktiskt är söndag och allt.
Det var nog allt för denna veckan. Tror jag... Eller? VaA? Tjena!
TWL aktuell redaktionen består denna veckan av Tubbe |
|
|
|
|
|
|
Comments |
|
|
Dippen Member | Hurra för denna blaskan |
Club Zebra* Du är en Zebra | Mycket najsigt Tubbe! |
Cavehobbit* El Hobbito | Bra jobbat, Tubbe!
|
Franze* Captain Idler | Bra jobbat Tubbe! En trevlig liten film du klippte ihop |
Flamingo* Han med fjädern | !tjeunah! |
Dogie Mr Pommes | fint jobbat tubbe |
Hitman* Hej hej Monika | hurra. |
Henke* Maker of glögg | Skönt att du är tillbaka och förgyller söndagen för oss Tubbe! Åk aldrig bort igen, lova det! |
Lan* Han med hatten | Ah, det e då gött att ha Tubbsen tbx - TWL aktuell är ju en hörnpelare i veckans nöjen. |
InsanityClaus* Forumtomte | Fin fint mairriedman! |
HazMupp Member | Tubbe ftw!! |
modaset Gåbben | weee! |
Bubbles Mermaid | bla bla |
|
|
|
|
|
|
|
|
Calendar |
|
|
December 2024 |
W | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | Su |
48 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
49 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
50 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
51 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
52 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
01 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|
|
|
|
|
|