|
|
|
News |
|
|
TWL aktuell X³VI 2006-05-14 13:58 - Posted by Tubbe
Oj! Så här mitt i den stekande sommarvärmen kanske det passar med något svalkande? Vad sägs då om ytterligare ett nummer av Ingvar Oldsbergs favoritblaska, TWL aktuell. Nä, den svalkar tyvär inte så bra då den ju faktiskt är jekligt het. Het som en nygrillad korv i sommarsolen.
Nr X³VI 2006 vecka 19
Hej hej gott folk! Ha, nu blev ni snopna va när twl aktuell damp ner igen!? Så kan det va.
Ja det va ju en trevlig pcw mot feather. Ingen squadjump och jösses så skönt att slippa menyfuckandet. Å det funkade ju alldeles utmärkt. Jag tror helt klart på det här. GG Feather!
Det kommer att dyka upp nån pcw sådär ibland. Inte säkert att det blir en i veckan. Är ni sugna på en pracc så hör av er till mig. Också om det är några speciella maps eller så ni vill testa. Hör av er.
SKÅL!
En titt på framtiden?
av Tubbe
Japp, jag tänkte ta en titt på detta potentiellt fantastiska spel som kanske kommer vara det spel vi kommer att spela i framtiden. Men innan vi kastar oss över godbitarna så tänkte jag inleda med en granskning av utvecklarna, Splash Damage.
Splash Damage grundades 2001 av en pajsare vid namn Paul ‘Locki’ Wedgwood från London, England. Han har genomgått en ganska utförlig grillning på Jolt Online Gaming där han bl.a. berättar följande...
- I started playing online multiplayer games in 1996 when I discovered Quake 1. I joined a clan called EarthQuakers, immediately became obsessed with team-play and soon became the Clan Leader. I was working as a Server and Networking Engineer, but for the next couple of years I kept losing jobs because I spent my entire time playing online, until eventually TedTheDog at Barrysworld hired me as their Infrastructure Manager – I was able to work from home with a decent Internet connection and play a lot of games. Det låter väl all fine and dandy men vad som fick mig att gilla den här killen var naturligtvis följande uttalande.
- How do you relax?
- Beer. Klockrent! Jag hade nog inte kunnat svara bättre själv. I övrigt består företaget av diverse talangar från hela världen, bl.a. från Sverige där vi ser Stellan 'Angstknoedel' Johansson som jobbar med det grafiska. Anledningen till denna spridning av talanger är så klart att Splash Damage kommer ursprungligen från mod-communityt. De ligger nämligen bakom både Quake 3 Fortress och Wolfenstein: Enemy Territory plus en del andra prylar vilket inte bara bådar för kvalitet utan även för kreativitet. Men vad är det som säger att de inte är i klorna på deras förläggare, Activision? Tyvär kan jag inte trolla med knäna och se i min kristallkula hurvida Splash Damage kommer att sköta saker och ting bättre än Dice men jag kan med alla säkerhet säga att de minsann får jobba för att sköta det sämre. Dessutom så har i alla fall inte jag hört något om någon revolt i Wolfenstein: Enemy Territory communityt så det borde inte vara några större problem.
En annan fråga man kan ställa sig är vem de riktar sig till. Är det casual gamern (public n00b) eller är det pro gamern (elajt)? Jag tror inte någon av dessa grupper är uteslutna men till skillnad från EA (Dice) så tror jag att Splash Damage håller ett speciellt öga på e-sporten eftersom många på företaget spelar eller har spelat i en klan. Med det så tror och hoppas jag att vi går en ljus framtid till mötes.
Det har ju släppts både screenshots och trailers men det intressantaste är nog PlanetQuake4's film från E3 där man ser ett antal entusiaster spela. Lyckligtvis syns in-game interfacet som i och för sig lär förändras en del men jag tänkte ändå att det kan vara värt att analysera.
Uppe till vänster ser vi att man kan välja lag; Strogg, Spectator eller GDF. Just det, spectator är till skillnad från BF inbyggt från början. Under detta kan man välja mellan de 5 tillgängliga klasserna för det aktuella laget. Förrutom en beskrivning på vald klass ser vi också de verktyg den valda klassen har att tillgå. Strax under den rutan kan man välja sitt primära vapen som antagligen beror på vald klass. I övrigt kan man se kartan på höger sida och även hur långt man har kommit på aktuellt uppdrag. Hurvida man kan välja olika spawnpunkter eller om det finns squads i spelet framgår tyvär inte men enligt uppgift ska spelet baseras på s.k. frontkrig, dvs man ska aldrig behöva jogga över halva kartan för att få smaka på lite action. Värt att notera är att under ett uppdrag så tjänar man erfarenhetspoäng vilket antagligen innebär att man har fler vapen att välja på när man spawnar. Hur detta utspelare sig i detalj är så klart svårt att sia om då det antagligen är föremål för förändring.
Det finns även lite information hur in-game kommunikationen kommer att fungera. Gissningsvis så trycker man på en knapp och väljer sedan i menyerna (se bilder nedan) antingen med scroll-hjulet eller med hjälp av sifferkombinationer. Personligen föredrar jag det senare då det för det går betydligt snabbare. Nackdelen är så klart att man måste träna i dessa kombinationer men jag tror inte det blir något problem då jag fortfarande vet att 6-4-4 är den stora eldbollen i spelat Dungeon Master på Amigan.
Det finns nog anledning att återkomma med denna artikeln i ett framtida nummer av TWL aktuell då nya prylar avslöjas hela tiden. Under tiden rekommenderar jag er alla att kolla både på en intervju med ingen mindre än Paul ‘Locki’ Wedgwood på Gamespot och så klart den nya E3 2006 Trailern.
Zebras hörna
av Club Zebra
Ja det va ett tag sen Zebras Hörna va igång. Har haft lite taskig inspiration helt enkelt. Men iom att Tubbes babbel blev en succé så fick jag suget tillbaka. Zebras Hörna är ju just en hörna där allt möjligt kommer att tas upp. Ibland kanske det inte finns allt möjligt och då blir det ingen hörna. Men vad som helst kan hamna på denna tapeten.
Idag kommer jag att inrikta mig på lite kul nyheter. Mycket händer ju därute och alla läser säkert inte allt, inte heller jag. Men jag har kommit över en del kul saker som jag gärna vill dela med mig av. Don´t refuse the news!!!
På idg.se rapporterade dom om följande sätt att hämnas om man får sparken. Snacka om i-landstänkande. Hände sånt här förr? Hrm nä tveksamt va. Tänk er grabben som just fått sparken. Knatar hem och skriver 5 miljoner brev och skickar till företaget i fråga. Sen sitter han där hemma och håller tummarna för att deras postlåda ska spricka. Rätt dyrt också att som arbetslös skicka så många brev.
Och sen är Google i farten igen. Med Google Health, ska man kunna googla sig till bättre hälsa. Varför inte bara sluta googla och sticka ut i det fina vädret och gå eller springa en stund!? Men Google är ju sååå stora nu så det är säkert bättre för kropp och själ att sitta och söka på nätet
varför man inte orkar gå upp för en trappa.
Pappan Ulf Enoksson har tagit fram ett finurligt program för att få mer kontroll över sina barns datorspelande/användande. Kan säkert vara effektivt. Måtte dom bara inte ställa in programmet att övervaka Twl Aktuell.
Ja, så är det här i världen. Mycket tokigt är det så varför inte bara göra som Dippen!? Skita i alltihop...
<[twl]DippeN> malin gick ut och gå me sina kompisar och hennes päron söp till det och de blir så jävla jobbiga då så jag sa att jag höll på att få en pollen attack och snodde deras bil och åkte hem GJ säger jag och med det även punkt. Finns liksom inte så mycket mer att säga efter nått sånt.
Babbel
av Tubbe
Jag tänkte inleda veckans babblande med veckans daimkryss, Stealth. Denna pajas som är ansvarig för Battlefield 2 World Tournament, visade sitt rätta jag när han i princip förbjöd TGBF-BFTV att sända finalen mellan Code7 och Team HOT.
STEALTH97:
As you ignored my previous request, I find it that you are disrespecting this tournament and me.
When we first decided to let you guys shoutcast our matches we agreed upon that you will shoutcast second to TSN. When it comes to playoffs TSN will be the only shoutcast station providing coverage for this tournament.
But instead you decided to go behind our backs and attempt to shoutcast this match. This shows you that do not care for this tournament and have no respect for our decision.
With that being said if you go ahead and shoutcast this match or future matches for this tournament. We will revoke the teams prices as they have violated our Rules and Terms and Conditions. Both teams have been made aware of thus, I would suggest that you wise up and forget about casting the remainder of this tournament as you are jeopardizing their prizes. Konsekvensen av detta var att väldigt många inte kunde ta del av denna händelse eftersom TSN faktiskt är betydligt tråkigare och sämre än galningarna bakom TGBF-BFTV, The Swede och Eagle.
Veckans bombnedslag av sällan skådad magnitud står EA för när de släpper följande uttalande på EAUK's officiella forum.
[PATCH 1.3 UPDATE]
We at DICE and EA are aware of the concern surrounding the coming change to squad selection. We would like to take a moment to ease the feelings of tension related to this change. Our goal is to refocus game play on team work, squad coordination and to also remove the spawning exploit used by some.
In BF2 we introduced tools that would allow players to support one another as they battle for control points. To further enhance this aspect of game play squads were introduced to give players even more tools to coordinate their efforts and support each other. Allowing squad mates to spawn on the squad leader was intended to provide an easy way for squads to stay together during chaotic battles.
Unfortunately squad leaders have been used by some to launch team wide attacks on remote parts of maps with little thought to actual team unity beyond these maneuvers. We believe this change will refocus the game play on team work and add more value to the roles of Squad Lead and Commander. Nu när Battlefield 2 endast har några få dödsryckningar kvar så beslutar sig alltså EA att det är dags att lägga Squad Jumping på hyllan. Naturligtvis exploderade hela communityt i känslosvallningar med den ena pajkastningen efter den andra på både BFCentral och BF2.se. Nolite på BFCentral berättar i sin nyhet vad som har hänt och kryddar lite med sina egna åsikter vilket känns korrekt men ändå nyanserat emedan JaZze BF2.se drämmer till med bl.a. följande klumpiga uttalande.
Kolla in Quakewars.se som vi kommer att lägga mer fokus på efter denna patch. Och inte nog med det, Bt från samma sida fortsätter i samma spår med följande minst sagt tvivelaktiga inlägg.
En annan sak jag tycker är kul är definitionen på "community". Bara för att ni knallat in i en butik och betalat 400 så får ni inte en plats här. Inte ens om ni spelar spelet varje dag så kommer ni med. Först när du börjar spela på riktigt i en klan och gör dig aktiv så kan se spelet för hur det verkligen är. Det kan väl knappast komma som en överraskning att EA inte lyssnar på communityt så vad de sysslar med på BF2.se är minst sagt förvirrande. Kanske har de vaknat och insett att EA faktiskt inte är så gulliga? Tja, hur som helst så är det klart som korvspad att EA's intention är att döda BF2 inför BF2142 vilket inte bara verkar troligt utan i högsta grad rimligt med tanke på Evil Advocates' historik.
Hur som helst så har denna incidenten visat att inte alla i BF Communityt är goa, mysiga killar i kanintofflor utan det finns ett och annat surt lingon. Bara för att man är oense om något (som faktiskt inte ens finns ännu) så innebär inte det att man tvunget måste kliva upp på sin häst och avfyra den ena syrliga kommentaren efter den andra med en attityd och ton som lämnar den värsta översittaren grön av avund. Nä, jag har i alla fall tappat respekten för en del personer som jag tidigare betraktade som förnuftiga människor med en härlig inställning till både spelandet och livet i stort. Så om inte annat så har man i alla fall fått reda på vem som har ljuset tänt utan att vara hemma.
I fredags uppdaterade Clueless Inc. med ytterligare en community update bestående av följande väloljade meningar.
We at DICE and EA are aware of the concern surrounding the coming change to squad selection. We would like to take a moment to ease the feelings of tension related to this change.
Our goal is to refocus game play on team work, squad coordination and to also remove the spawning exploit used by some. In BF2 we introduced tools that would allow players to support one another as they battle for control points. To further enhance this aspect of game play squads were introduced to give players even more tools to coordinate their efforts and support each other.
Allowing squad mates to spawn on the squad leader was intended to provide an easy way for squads to stay together during chaotic battles. Unfortunately squad leaders have been used by some to launch team wide attacks on remote parts of maps with little thought to actual team unity beyond these maneuvers.
We believe this change will refocus the game play on team work and add more value to the roles of Squad Lead and Commander.
/The team at Dice and EA Med detta så fastslår de att Squad Jumping ska bort vilket ju är trevligt men är det inte aningen för sent? Alltså cementerar EA åter igen sin grund att de är helt lost vilket är fantastiskt trist för potentiella höjdare som Crysis, Spore och kanske t.o.m. BF2142. Som en vis pajas en gång sade; "What comes around, goes around". Vi avslutar med veckans citat av Marcus Nilsson från Dice.
Our community has talked and I can assure you we are listening - we are really blowing out stats for BF 2142. Hurra! Mer stats till folket! Det är ju det som är det absolut viktigaste. Absolut...
Tja, det var allt för denna veckan. Smaka, n00bs!
TWL aktuell redaktionen består denna veckan av Tubbe och Club Zebra |
|
|
|
|
|
|
Comments |
|
|
InsanityClaus* Forumtomte | Yes! Underbar twl aktuell. Börjar bli tjatigt att skriva sådana lovord varenda gång, men vad annat kan man göra. Kul med Zebrans hörna igen. |
Cavehobbit* El Hobbito | Bra jobbat Tubbe och Zebra! |
Lan* Han med hatten | Dä ä la underbart att få vakna en söndag och vips, har man dagen på bästa möjliga start. Tänk om TWL Aktuell kom ut till var Gamers brevlåda med en Jolt Cola, va?
PS: Jolt cola är äckligt IMHO. |
Henke* Maker of glögg | Finfint! Var rädd för att man skulle få leva hela sommaren utan den här underbara blaskan. Mycket intressant "preivew" av Quakewars och roligt att Zebrans hörna är tillbaka! Babblet är, som vanligt, mycket intressant och underhållande! |
FatTony Member | Det bästa med bf2142 kommer vara att det finns 5 X MER UNLOCK jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa |
Club Zebra* Du är en Zebra | Ofta man ska köpa det då....NOT! |
Flamingo* Han med fjädern |
Jag har förhandsbokat bf2142!!!
Du kan också vara en lyckligare människa... boka bf2142 nu!!! |
Dogie Mr Pommes | mycket trvlig att den blasakn kom ut idag med
fortsätt så här =)
|
InsanityClaus* Forumtomte | Fan på er om jag får BF2142 på min födelsedag denna sommar. |
FatTony Member | Björn: du kanske vill ha lite boosterpacks? ;D |
InsanityClaus* Forumtomte | Oh noes!!! Jeffla Tony. |
Dippen Member | hurra för en bra "blaska" |
Tubbe* Mr Pajas 2007 | Hmm... Noterade att IE inte har stöd för PNG bilder med alpha kanal vilket är konstigt. Firefox har det dock.
Edit: Hmm... "Målet var uppe i rättegång i november förra året, mannen misstänktes för brott mot CMA, Computer Misuse Act." Mannen? Han var ffs 16 år! Sheet påmmäz...
Edit2: Installerade precis IE7 och genomskinlighet i PNG bilder funkar nu som det ska. Udda att det inte funkar i IE6... |
modaset Gåbben | gj tubbe och zebra :p |
|
|
|
|
|
|
|
|
Calendar |
|
|
December 2024 |
W | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | Su |
48 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
49 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
50 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
51 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
52 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
01 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|
|
|
|
|
|